Mały grubas, czyli jak chronić dziecko przed otyłością

dannykey

Punkty: 413
22.10.2014 dannykey

W wielkiej Brytanii 1/4 dzieci ma nadwagę lub cierpi na otyłość. To jeden z największych problemów zdrowotnych w naszym społeczeństwie. Jeśli szybko zareagujemy mamy szansę powstrzymać plagę. 5-letnie dzieci noszą ubrania o kilka rozmiarów większe niż powinny. Szybko się męczą, po przebiegnięciu kilkunastu metrów nie mają siły. Wielka Brytania stoi przed epidemią, 4,5 miliona dzieci ma nadwagę bądź jest otyła. Rząd brytyjski zapowiedział przekazanie wielu milionów funtów na kampanie zwalczające otyłość. Dolegliwość ta zwiększa ryzyko powstawania chorób serca, cukrzycy bądź raka. Dzieci są wyśmiewane i poniżane. Tym samym ma to wpływ na ich poczucie wartości, może wywoływać stany lękowe i depresje.

Dzieci w wieku 5 lat potrzebują około 1200 kalorii dziennie, jeśli przyjmują więcej kalorii niż spalają, zaczynają tyć. Na podstawie wzrostu i masy ciał można wyliczyć wskaźnik masy ciała BMI. Pokazuje to czy dziecko waży tyle ile powinno. U zdrowego dziecka wskaźnik nie powinien przekraczać 17. Między 17 a 19 oznacza nadwagę, a powyżej 19 to otyłość. Rodzice często usprawiedliwiają swoje dzieci, że mają one zbyt wolną przemianę materii, że nie spalają jedzenia tak szybko jak ich rówieśnicy. Nic z tych rzeczy! To nie kwestia metabolizmu, tylko ilości pożywienia jaką dostają i aktywności ruchowej. Dzieci otyłe częściej niż ich rówieśnicy są zdesperowane, a to wywołuje agresję. Dobrym wyjściem są jak najczęstsze ćwiczenia na świeżym powietrzu z całą rodziną. Najważniejsze, aby rodzice współpracowali z dziećmi. Wyprawa do parku, przejażdżka rowerowa, czy wyjście na basen to tylko jedne z ciekawych zajęć zmuszających dzieci do aktywności. dzieci od najmłodszych lat powinny się uczyć co to jest dieta zrównoważona. Ważne, by dziennie zjadać co najmniej 5 sztuk warzyw lub owoców. Przy stole należy zachować żelazną konsekwencje. To rodzice decydują co zjedzą dzieci. Odpowiadają za to jak ich pociechy się zachowują, dlatego muszą poskromić ich żądania. Umiejętność powiedzenia “nie” to podstawowe narzędzie, jeżeli chcą pomóc prowadzić dzieciom zdrowy tryb życia.

Społeczeństwo stopniowo przybiera na wadze, często nie potrafimy rozpoznać zagrożenia otyłością. Ciężko jest powiedzieć swojemu dziecku, że ma nadwagę, że musi przejść na dietę. To wszystko jednak po to, aby w przyszłości zapobiec chorobom jakie może wywołać nadwaga. Początki są bardzo trudne, dzieci złoszczą się, krzyczą, wręcz nienawidzą swoich rodziców. z czasem jednak zaczynają rozumieć, że to co robią rodzice jest dla ich dobra. Dzieci są szczęśliwsze, częściej się uśmiechają, mają dobrą kondycję. Są również aktywne, częściej siadają na rower, biegają, czy wychodzą na basen. Zaczynają rozumieć, że są granice, których nie można przekraczać. Ważne jest to, aby jeść każdy posiłek razem z dziećmi. Nie można pozwalać na to, aby dziecko jadło na kanapie, przed komputerem, czy telewizorem. To samo tyczy się rodziców. Posiłki należy spożywać wspólnie – rodzice mogą wtedy kontrolować ile jedzą ich dzieci. Do posiłku zawsze powinno się dodawać warzywa lub owoce. Rodzice muszą ze sobą współpracować. Nie może dochodzić do sytuacji, w których jeden rodzic częstuje swoje pociechy czekoladkami, pączkami i ciastkami, a drugi stara się o to, aby dziecko trzymało się diety. W takim przypadku dziecko będzie cały czas tyło, a do tego jeden rodzic będzie faworyzowany, bo będzie podrzucał słodycze synowi lub córce.

Subskrybuj, by raz w tygodniu otrzymywać nowości i zbiór najciekawszych artykułów