Metoda na dietę

Rafał Chojnacki

Rafał Chojnacki
Punkty: 595
06.02.2015 Rafał Chojnacki

Tysiące zadowolonych klientów, kilka książek na listach bestsellerów i fala krytyki ze strony konkurentów – tak właśnie prezentuje się w telegraficznym skrócie to, czego możemy się dowiedzieć na temat Metody Montignaca, jednaj z najpopularniejszych diet przełomu XX i XXI wieku. Choć jej twórca już nie żyje, nadal ukazują się wskazówki i dzienne menu układane według założeń tej diety. Okazuje się, że dla wielu ludzi jest to dieta, która zmieniła ich życie. Dziś bronią swojego kulinarnego guru, tak jakby chodziło nie o dietę, a o stowarzyszenie religijne.

Metoda Montignaca zawdzięcza swoją nazwę twórcy tego systemu, znanemu francuskiemu lekarzowi, Michaelowi Montignacowi. Założeniem, na którym oparł się on w swoich badaniach naukowych nad otyłością, jest teza, która mówi że największym wrogiem pacjenta, który chce zrzucić kilka zbędnych kilogramów, jest niewłaściwe dobrana kompozycja poszczególnych posiłków. Metoda Montignaca to kolejna dieta, która nie stawia wyłącznie na proste liczenie kalorii, ani nawet nie każe drastycznie ograniczać ilości spożywanych węglowodanów i tłuszczy. Można jeść do syta, uważając przede wszystkim na to, co się je.

Co zatem sprawia, że Metoda Montignaca jest skuteczna i ma tak wielu zwolenników? Przede wszystkim fakt, że opiera się ona o tzw. Indeks Glikemiczny (IG). Obliczenie tego indeksu polega na sprawdzeniu zdolności danego produktu do podwyższenia poziomu glukozy we krwi. Wyższy poziom glukozy po spożyciu produktu oznacza zwiększenie jego indeksu. Na tej podstawie wyróżniono dobre i złe węglowodany – dobre mają niski, a złe wysoki IG. Do dobrych węglowodanów należą m. in. zboża pełnoziarniste i większość warzyw, zaś do złych mąka, cukier i ziemniaki. Dodatkową zasadą Metody Montignaca jest unikanie łączenia posiłków węglowodanowych z posiłkami tłuszczowymi, oraz rygorystyczne przestrzeganie przerw pomiędzy posiłkami. Metoda ta zalecana jest również jako stała zmiana obyczajów żywieniowych.

Ta dieta pomoże doprowadzić organizm do porządku, poprzez stopniowe usunięcie z niego niewłaściwych substancji. Zaleca się ją w przypadku chęci oczyszczenia organizmu, zwłaszcza po okresie dłuższego braku aktywności fizycznej, np. po świątecznym przejedzeniu lub przy dotychczasowym nieregularnym trybie odżywiania, przez który przybyło nam kilka centymetrów w pasie. Warto jednak pamiętać, że Metoda Montignaca wymaga czegoś więcej, niż inne diety. Chodzi tu o to, żeby na stałe przyjąć jej zasady i stosować je regularnie dla dobra swojego organizmu. Czy oznacza to, że efekt utraty wagi nie jest trwały? Czy może nastąpić powrót do dawnej wagi po odstąpieniu od tej metody? Niestety tak. Ale czegóż się spodziewać, skoro przechodzimy na system zdrowego odżywiania się, tracimy na wadze, a potem chcemy wrócić do niezdrowych nawyków żywieniowych. Musi to wiązać się również ze zniweczeniem przynajmniej części efektów naszych starań.

Rzeczywiście zmiana sposobu odżywiania, to również zmiana stylu życia, Trudno się więc dziwić, że ludzie, którzy odnieśli sukces dzięki Metodzie Montignaca stale chcą jej bronić. Dlatego właśnie nadal będą ukazały się książki i materiały nawiązujące do jego ustaleń, konfrontujące ustalenia Francuza ze współczesną wiedzą medyczną i dietetyczna. Warto jednak pamiętać, że w rzeczywistości wystarczają nam przecież książki samego Montignaca, na podstawie których można komponować sobie niemal nieskończoną ilość jadłospisów. Nowe materiały to przede wszystkim pomysł na zarobienie kilku złotych przez ludzi, którzy nie są w stanie opracować własnych metod dietetycznych, ale chętnie zarobią parę złotych na czyimś pomyśle.

Subskrybuj, by raz w tygodniu otrzymywać nowości i zbiór najciekawszych artykułów