Old but gold, czyli Babski Kabaret

Krzysztof Krzak

Krzysztof Krzak
Punkty: 120
18.05.2015 Krzysztof Krzak

W artystycznym świecie wypełnionym mniej lub bardziej niezdolnymi amatorami ochoczo przez media nazywane gwiazdami, miłym wyjątkiem jest zetknięcie się ze sztuką profesjonalną, przygotowaną z szacunkiem dla widza i siebie samego przez naprawdę uzdolnionych artystów z niebanalnym dorobkiem. Takich jak Emilia Krakowska, Barbara Wrzesińska i Lidia Stanisławska, tworzących Old Spice Girls czyli babski kabaret.

Z wymienionej trójki może tylko piosenkarka Lidia Stanisławska jest mniej rozpoznawalna, ale kto czyta “Tele Tydzień”, ten wie, że to także autorka cotygodniowych anegdot z życia gwiazd, które też ukazały się w dwutomowym wydaniu książkowym; jest też Stanisławska autorką lekko napisanej swoistej autobiografii “Jak nie zrobić kariery czyli potyczki z show – biznesem”. Starsi widzowie i słuchacze z pewnością pamiętają jej oryginalny głos z charakterystycznym “groszkiem”, którym wyśpiewywała nagrody i wyróżnienia na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych. Swego czasu przebojami były takie jej piosenki, jak “Dzwon znad doliny”, “Twoja gwiazda”, “Z moich przeczuć” czy “Kuglarskie sztuczki”. Doświadczenie aktorskie zdobywała grając w serialu “Plebania” i spektaklach: “Klimakterium”, “Kobiety w sytuacji krytycznej”.

Emilia Krakowska to w powszechnej świadomości publicznej przede wszystkim Jagna, żona Macieja Boryny w filmie i serialu “Chłopi” w reżyserii Jana Rybkowskiego. Ale aktorka ma też w swoim dorobku znaczące role w filmach Andrzeja Wajdy (“Brzezina”, “Wesele”, “Ziemia obiecana” czy “Bez znieczulenia”) oraz w niezliczonych spektaklach telewizyjnych (m.in. jako Kwiryna w “Dziewczętach z Nowolipek”, Podstolina w “Zemście”) i serialach telewizyjnych z “Na dobre i na złe”, “Drogą” i “Barwami szczęścia” na czele. Grała też na scenach kilku teatrów w Polsce, w tym tak renomowanych jak stołeczne: Teatr Powszechny, Narodowy i Współczesny; w Częstochowie zagrała brawurowo Anielę Dulską w sztuce Gabrieli Zapolskiej. Współpracowała z teatrami w Radomiu, Słupsku i Białymstoku, grała w spektaklach reżyserowanych przez Adama Hanuszkiewicza, Macieja Englerta, Ignacego Gogolewskiego.

Niezapomniana Panna Basieńka z kultowego kabaretu telewizyjnego Olgi Lipińskiej czyli Barbara Wrzesińska również może się pochwalić imponującym dorobkiem. Do historii filmu polskiego przeszła jej rola Anny w “Strukturze kryształu” Krzysztofa Zanussiego; zagrała w “Weselu” Wajdy, “Trzeba zabić tę miłość” Janusza Morgensterna, “Koperniku” Ewy i Czesława Petelskich, w serialu “Lalka” Ryszarda Bera, gdzie znakomicie wcieliła się w rolę Kazimiery Wąsowskiej; ostatnio gościnnie pojawiała się w serialach “Niania”, “Plebania”, “Agentki”. Podczas kariery zawodowej związana była ze stołecznymi teatrami: Współczesnym, Narodowym i Ateneum. Grała w spektaklach Konrada Swinarskiego, Erwina Axera, Jerzego Kreczmara, Zygmunta Hubnera i Tadeusza Łomnickiego; swego czasu często brała udział w spektaklach Teatru Telewizji, tworząc wiele kreacji, m.in. tytułową w “Lucy Crown” Irwina Showa w reżyserii Andrzeja Łapickiego.

DSCN3884

Niestety, od wielu lat zarówno Emilia Krakowska, a zwłaszcza Barbara Wrzesińska nie zagrały roli godnej ich talentu, bo tak się jakoś składa, że w Polsce role dostają głównie ci, o których piszą kolorowe gazetki. Pewnie dlatego aktorki połączyły siły i przy współpracy Lidii Stanisławskiej stworzyły babski kabaret pod nazwą Old Spice Girls nawiązujący do najlepszych tradycji kabaretowych w Polsce. Artystki wzięły na warsztat teksty Mariana Hemara, Juliana Tuwima, Bertolda Brechta, Marii Czubaszek, Krzysztofa Jaroszyńskiego i Zbigniewa Korpolewskiego, które stwarzają wykonawcom szerokie pole do popisu i wykazania się możliwościami interpretacyjnymi. I nie obrażają inteligencji i poczucia estetyki słuchacza. Krakowska, Wrzesińska i Stanisławska szansę daną przez literatów wykorzystują w całej rozciągłości. Tworzą znakomite kreacje, przezabawne, dowcipne, wywołujące zdrowy, nieskrępowany śmiech publiczności. Każdy skecz, monolog czy scenka  rodzajowa to prawdziwy majstersztyk sztuki estradowej, a bryluje w nich zwłaszcza Barbara Wrzesińska, co nie dziwi, zważywszy na kabaretowe doświadczenie tej artystki. Wspaniała dykcja, starannie dobrany gest, wyrazista mimika i doskonały kontakt z publicznością – amatorzy mieniący się gwiazdami mają gotowy wzór do naśladowania, a przynajmniej do nauki (tyle że pewnie nie zechcą). A przy tym piosenki, bynajmniej niebanalne, często o skomplikowanej linii melodycznej śpiewane mocnym głosem Lidii Stanisławskiej (wciąż można się w nim dosłuchać charakterystycznego wibrowania). No i te stroje – papuzie pod względem kolorystyki, trochę kiczowate, inne do każdego numeru, mocny makijaż – to wszystko jest przez artystki “wygrane”, służy charakterystyce postaci. Mistrzostwo (estradowego) świata! Jak powiedziała Emilia Krakowska podczas pospektaklowej rozmowy ze swoimi wielbicielami w Ostrowcu Świętokrzyskim Old Spice Girls jeżdżą wszędzie, gdzie są zapraszane, bo szacunek dla widza nie pozwala im na odmawianie. Nic, tylko zapraszać! Prawie dwie godziny profesjonalnej rozrywki gwarantowane.

 

Subskrybuj, by raz w tygodniu otrzymywać nowości i zbiór najciekawszych artykułów