Stres szkodzi czy pomaga?

DonnaKlara

DonnaKlara
Punkty: 700
12.03.2015 DonnaKlara

Na ogól nie lubimy stresów, ale i one są potrzebne. Poza szkodliwym oddziaływaniem na nasze zdrowie, kondycję, zachowania – stresy mają także bardzo pozytywne działanie.
Przede wszystkim powinniśmy odróżnić tzw. eustres od dystresu.

Eustres, czyli stres pozytywny, jest konstruktywny, pobudzający do działań, starań, koncentracji. Często wiąże się także z pewnym rodzajem podekscytowania, niepokoju, ale i radości. Może to być np. ciekawa znajomość, randka, nowa praca, ślub czy narodziny dziecka. Są to sytuacje, mimo towarzyszącego im stresu – miłe, przyjemne, jednak stosunkowo rzadkie.
Częściej mamy do czynienia z postacią dystresu, czyli stresu negatywnego. Nazwany, co prawda, negatywnym, ale ma on różne swe oddziaływania.

Po pierwsze – dystres motywuje do pracy, nauki, przygotowania np. wystąpienia, ważnego zadania w pracy czy w domu. Taki stres potrafi zawładnąć myśli. Często utrudnia koncentrację, ale jednocześnie ponagla, przymusza, odsuwa na bok myśli o odkładaniu czy zwlekaniu. Nie bylibyśmy w stanie wykonać bardzo wielu zadań, bez odczucia stresu (traktowanego jako napięcie, powinność)
Po drugie – stres jest jednym z podstawowych mechanizmów naszego przetrwania. Działa niezawodnie w przypadku poczucia zagrożenia, nakazuje ucieczkę, obronę, włącza wszelkie inne instynktowne odruchy.
Po trzecie – stres ujawnia nasze słabości, ograniczenia, ukazuje lęki, nad którymi warto, żebyśmy się zastanowili i popracowali. Czasem stresujemy się np. wizytą u dentysty, wynikami badań, ale także i przed wykonaniem ważnego zadania zawodowego, egzaminem czy wystąpieniem publicznym.

jak-pokonać-stres-6

Taki stres – w zależności od typu naszej osobowości, ale i od tego jak długo i jak często go odbieramy – może działać na nas zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Czasem wystarczy lepsze, staranniejsze przygotowanie się, albo też wypracowanie innego sposobu podejścia i oceniania sytuacji. Jednak pewne wysiłki analityczne oraz treningi praktyczne –  z pewnością warto, a nawet należałoby podjąć. Sprawy odbierania stresów są na tyle indywidualne, że trudno o precyzyjne i uniwersalne wytyczne czy rady.

Znane jest nam pojęcie tzw wypalenia, może dotyczyć zarówno sfery zawodowej, jak i spraw z wielu innych dziedzin życia. Poczucie wypalenia pojawia się wówczas, gdy stresy są nazbyt silne, a przy tym długotrwałe. Występuje zwłaszcza wtedy, gdy stawiane przed danym człowiekiem zadania życiowe nie są ani zbyt jasne, ani wykonalne, po prostu przekraczają indywidualne możliwości adaptacyjne danej osoby. Mimo ogromnej pracy, wysiłków, ambicji i chęci – efektu się nie osiąga. Przedłużająca się tego typu sytuacja – istniejący stres i załamanie jedynie pogłębia. W prosty sposób prowadzić to może do dolegliwości i chorób zarówno fizycznych jak i psychicznych.

Zatem warto się na chwile zatrzymać, zastanowić nad odczuciami własnymi, naszych najbliższych, przeanalizować, a może jednak coś spróbować zmienić.
Czasem winna jest nieprawidłowa organizacja pracy czy życia, zbytnie zmęczenie, nawał zadań powodujący brak energii. Najbardziej służy każdemu z nas sytuacja, w której przełożeni i najbliżsi stawiają zadania dostosowane do naszych możliwości fizycznych, emocjonalnych i intelektualnych. Kiedy to posiadamy odpowiednią wiedzę i umiejętności, a dodatkowo przy wsparciu bliskich, kolegów, przełożonych – jesteśmy w stanie skutecznie wykonywać stawiane zadania. Energię wykorzystamy wówczas na efektywne działania, a stres wywołany oczekiwaniami, wymaganiami – ustąpi. Nabędziemy przy tym kolejnych doświadczeń, które pomogą nam w radzeniu sobie ze stresem w przyszłości.

pan na krzesle, obok reporterzy
A oto kilka wskazówek pozwalających zmniejszyć negatywne skutki stresu, do stosowaniu we wszystkich wolnych chwilach (przerwach w pracy, nauce):

  • słuchaj muzyki, takiej, która cię relaksuje, podobno najlepsza na stresy jest muzyka w szybkim tempie, w tonacji C-dur,
  • śmiej się, humor i śmiech uwalnia obszary mózgu odpowiedzialne za zadowolenie,
  • bądź aktywny ruchowo, wysiłek fizyczny wytwarza w mózgu endorfiny. Wystarczy półgodzinny energiczny spacer, pływanie, taniec czy jazda na rowerze, ale musi to być regularne,
  • medytuj, koncentrując się na oddechu, uwalnia to od lęków, bólu, obniża ciśnienie,
  • zadbaj o dobre towarzystwo, potrafiące cię skutecznie we wszystkim wspierać.

Ogromnie ważne dla kontroli poziomu własnego stresu, dla poprawy codziennego komfortu psychicznego –  jest zastosowanie się do poniższych zaleceń i technik:

  1. Nie stawiaj sobie nazbyt wysokich celów i oczekiwań wobec siebie.
  2. Zaakceptuj w sobie to, czego zmienić po prostu nie możesz.
  3. Znajdź swój własny, przemyślany po swojemu, sens w życiu.
  4. Nie stroń od różnorodnych więzi społecznych.
  5. Wysypiaj się, daje to dużo lepszą jasność myślenia.

 

Subskrybuj, by raz w tygodniu otrzymywać nowości i zbiór najciekawszych artykułów